cinque terre

satt och kollade runt lite på internet, och kom in på en sida med världsarv.. och där stod cinque terre med!! Ballt!! där har jag varit.. i en av byarna iaf! tror cinque terre betyder de 5 byarna.. det finns inga bilar där, lååångt att gå, men nåt så ofantligt underbart vackert.. de ligger typ bakom berg och insprängda i berg längs haven.. När jag var och jobbade i Italien så var vi ju lediga på helgerna, och det var kanonfint väder en söndag, så vi tog bilen och begav oss mot en upptäcksresa.. och vad mycket man såg alltså.. det var helt sjukt.. Tycker verkligen att man ska vara på ställen lite längre sp man hinner se och leva.. man anpassade sig efter det italienska livet, och vad olikt det var svensk traditioner och levnad.. nåjaa.. men tillbaka till cinque terre.. det var ofattbart.. man åkte på serpentinvägar uppför HÖÖÖGA berg, och jag kunde inte kolla ner för då hade jag svimmat rakt av.. och smalare blev vägarna, och högre upp kom man.. sen kom man frfam till en återvändsgräns där man parkerade bilarna.. så började promenaden genom den italienska naturen.. vårväder även =) sen kom vi fram, och det var liksom som en by insprängd i bergen, vid havet.. ååh guud vad fint det var!  sedan åkte man vidare när man varit där ett tag och njutit av solen vid havet.. och vägarna fortsatte sedan att vara krokiga, och ,man körde hela tiden med havet precis neranför sig.. så de va läskigt.. sen kom man till bergssluttningar där det faktiskt bodde bönder som hade odlingar, på branta sluttningar, där dom för hand hade byggt etapper där de kunde gå, och där det växte.. kom på att jag inte har lagt ut bilderna någonstans.. kanske får göra det.. för så vackert!! Denna resan/jobbet kommer jag bära med mig hela livet!! =)

Såhär såg det ut där vi pausa påväg till cinque terre.. vårväder och familjer på stranden :)


Här började vi komma upp på höjder :)


Medelhavet

kolla dom små små serpentin-vägarna under oss och vad högt upp vi är där! värre blir det!

kolla här hur det är små hus och jordbruk på bergen..

Vackert, odlingar uppe i bergen

äntligen framme vid första byn cinque terre.. såna här grottor var det överallt i byn, eftersom byn var byggd "i" bergen..

Vackert! en liten hamn hade dom också! men kolla odlingarna på bergen :)

en del av byn..

en annan del av byn.. med kyrka.. väldigt troende var de som bor här..

Kolla dörren, folk som bor i detta "hus"

Här ligger vi och tar igen oss i den stekande solen efter den långa promenaden :)

på vägen bland bergen hittade jag detta huset =) eller stugan?

den andra av de 5 byarna.. jag har zoomat på kameran.. så vi är väldigt högt upp :)

farsinerande landskap! riktigt brant var det!

efter en sån här lång dag så var dessa sängar mycket inbjudande! ;) Italiensk konst i lägenheten där vi bodde ibland!



Ojoj vad bilder.. men jag var bara tvungen.. sen om någon kollar vet jag inte, men jag kan kolla tillbaka och njuuuta =)
sen under min vistelse så hann vi med mycket.. en tur till Milano, en tur till Nice i frankrike, rundturer i Italiens landskap, Genua´s stad, massa italiensk mat och kultur.. Italiens GALNA trafik ;) och mycket mer!! =)
sen jobbade jag ju också på en lyxyatcht, det var också häftigt! fanns ju en del stoora båtar där om man säger så! =)

nee.. nu ska jag inte göra detta längre.. top model väntar..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback